Select your language

Andere informatie en diensten van de overheid : www.belgium.be  Logo Belgium

Provinciale Commissie voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening (PCDGH)

In de Provinciale Commissie voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening (PCDGH) wordt de samenwerking bevorderd tussen de diensten en de personen werkzaam in de dringende geneeskundige hulpverlening. De provinciale commissies zijn samengesteld uit verscheidene vertegenwoordigers van de sector en worden voorgezeten door de betrokken federale gezondheidsinspecteur. 

Meer weten?
https://www.health.belgium.be/

Federale raad dringende geneeskundige hulpverlening (FRDGH)

De Federale raad voor dringende geneeskundige hulpverlening (FRDGH) is een orgaan dat advies geeft aan de federale minister van Volksgezondheid wat betreft de organisatie en de werking binnen de dringende hulpverlening[1].

Algemene werking van de FRDGH
De FRDGH geeft advies over de werking van de ziekenwagendiensten en de opleiding van personen die aan de dringende geneeskundige hulpverlening meewerken. De Raad dient op basis van wetenschappelijk verantwoorde criteria de kwaliteit van de praktijk te evalueren. Overigens heeft de FRDGH een belangrijke rol bij het vormgeven van de erkenningsnormen van de ziekenwagendiensten en de criteria die van toepassing zijn voor de programmatie van deze diensten. 

De Raad bestaat uit professioneel actieve leden van de volgende organisaties: 

  • De wetenschappelijke verenigingen van huisartsen
  • De verenigingen van urgentiegeneeskunde en van rampengeneeskunde
  • De verenigingen van inrichtingen voor hulpverlening
  • De wetenschappelijke verenigingen van verpleegkundigen
  • De beroepsverenigingen van ambulanciers
  • De 100/112-noodcentrales
  • Het Belgische Rode Kruis
 
  • De Medische Component van Defensie
  • Patiëntenverenigingen
  • Vertegenwoordigers van verzekeraars voorgedragen door het Nationaal Intermutualistisch College
  • Vertegenwoordigers van de verenigingen van steden en gemeenten
  • Vertegenwoordigers van de Conferentie van gouverneurs
  • Voorzitters van de Commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening.

Meer weten?
Federale Raad voor dringende geneeskundige hulpverlening

De Raad richt werkgroepen op met een wel omschreven opdracht en wint het advies in van deskundigen naar keuze. De conclusies van de werkgroepen worden in de vorm van aanbevelingen doorgestuurd naar de minister, via het bureau van de Raad.

 
Vier werkgroepen om de dringende geneeskundige hulpverlening te herbeschouwen
Op 22 oktober 2022 vroeg de federale minister van Volksgezondheid, Frank Vandenbroucke, de FRDGH om een advies over het gebruik van aanvullende budgetten voor dringende geneeskundige hulpverlening. 

2023
Een eenmalig extra budget van € 14.200.000 ter compensatie van de inflatie en de toename van het aantal interventies 

2024
Een extra structurele toelage van € 69.180.000, onder voorwaarde van:

  • Publicatie van een besluit over de erkenning van ziekenwagens;
  • Organisatie van een geschikt financieringsmechanisme.

2025
Een extra structurele toelage van € 93.500.000, onder voorwaarde van:

  • Uitvoering van een plan voor een optimaal gebruik van middelen in het kader van de dringende geneeskundige hulpverlening;
  • De publicatie van erkenningsnormen voor het PIT.


 Het totale budget voor dringende geneeskundige hulpverlening zou dan € 239.670. 000 bedragen in 2025.

In 2022 heeft de FRDGH vier werkgroepen opgericht om de minister zo goed mogelijk bij te staan. 

  1. Een werkgroep die verantwoordelijk is voor het definiëren van de erkennings- en werkingscriteria van het PIT;
  2. Een werkgroep die verantwoordelijk is voor het optimaliseren van de medische regulatie;
  3. Een groep die verantwoordelijk is voor het programmeren van de middelen binnen de dringende geneeskundige hulpverlening;
  4. Een werkgroep belast met financiering.

1. Werkgroep PIT

De werkgroep PIT kreeg de opdracht om de hoofdlijnen uit te stippelen voor de ontwikkeling van het wettelijke kader met betrekking tot het paramedisch interventieteam (PIT) als middel voor dringende medische hulpverlening. 

Definitie van de vereisten waaraan de PIT-verpleegkundige moet voldoen.

Specificatie van de rol van de liaison-arts van PIT: de arts van het PIT moet 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar      zijn om op afstand geneeskundige assistentie te verlenen aan de PIT-verpleegkundige. 

Vaststelling van de criteria voor de erkenning van een PIT.

      • Een PIT wordt bij voorkeur opgezet in een ziekenhuis dat beschikt over een dienst voor gespecialiseerde spoedgevallenzorg. Indien nodig kan hiervan worden afgeweken op basis van de programmering.
      • Een PIT start bij voorkeur vanuit een ziekenhuis dat een dienst voor gespecialiseerde spoedgevallenzorg heeft. Indien nodig kan hier ook van worden afgeweken op basis van de programmering.
      • De verbinding tussen een PIT-team en een ziekenhuis met een gespecialiseerde spoedgevallendienst moet verzekerd zijn, zodat de kwaliteit van alle PIT-functies uniform blijft.

De werkgroep zal zich in 2024 over een aantal kwesties buigen:

  • Standaardisatie van staande orders voor PIT’s op federaal niveau; 
  • Definitie van de minimumvereisten voor apparatuur en materialen die voor elk paramedisch interventieteam beschikbaar zijn;
  • Identificatie van de kwaliteitsvereisten voor alle PIT-functies.

2. Werkgroep Programmatie

Het doel van de werkgroep Programmatie is om adviezen uit te brengen over de organisatie van de dringende geneeskundige hulpverlening in België: 

  • Beoordeling van behoeften in termen van programmatie; 
  • Definitie van de Service Level Agreement (SLA) voor de dringende geneeskundige hulpverlening;
  • Identificatie van de middelen die op Belgisch grondgebied moeten worden ingezet, hun locatie, aantal, verdeling en gebruik. 

 

Bijvoorbeeld: met de omvorming van ziekenwagens tot PIT’s, als onderdeel van het project “één PIT per ziekenhuisnetwerk”, is de dringende geneeskundige hulpverlening in het zuiden van de provincie Antwerpen teruggebracht van drie ziekenwagens naar één ziekenwagen voor de uitgestrekte regio Mechelen-Bonheiden. De spoedeisende zorg voor patiënten met ernstniveaus 3 en 4 zal worden versterkt, maar patiënten die interventies op niveau 5 nodig hebben, zullen te maken krijgen met langere wachttijden. De federale gezondheidsinspecteur besliste dan ook om een extra ziekenwagen in Mechelen in te zetten, zodat de
responstijd in de regio verkort wordt en de SLA verbetert.

 

 

Deze vragen zullen - onder andere - worden behandeld met behulp van een tool waarmee de huidige Service Level Agreement in België kan worden gevisualiseerd. Een SLA is een overeenkomst tussen de federale overheid en de ziekenwagendiensten, waarbij prestatie-indicatoren en kwaliteitseisen worden afgesproken op basis van wetenschappelijke literatuur. Sommige dringende medische situaties vereisen een snelle reactie. Men heeft afgesproken om een tijdspanne van gemiddeld vijftien minuten tussen een oproep naar een 112-noodcentrale en de aankomst van een ziekenwagenteam ter plaatse te garanderen bij 90% van de interventies.

In 2022 was bij 77% van de interventies - waarvoor werd geoordeeld dat een ziekenwagen, een PIT en/of een MUG-team moest worden opgeroepen - een eerste interventieteam binnen 15 minuten na de oproep ter plaatse. Bij 92% van de interventies waren de medische hulpdiensten binnen 20 minuten ter plaatse en in 98% van de gevallen binnen een half uur.[2]

Percentage interventies per tijdsinterval tussen de
oproep aan 112 en de aankomst op de interventieplaats in 2023

Afhankelijk van de regio in België varieert het percentage gevallen waarin noodhulp binnen 15 minuten na de oproep ter plaatse is. Dit percentage is lager in het Waals Gewest.

                                                                                                                   

Percentage interventies waarbij noodhulp binnen 15 minuten na de oproep ter plaatse is
na een 112-oproep in 2022

De bovenstaande cijfers worden in detail geanalyseerd door de werkgroep Programmatie, die ook maatregelen voorstelt om de SLA te behalen in de toekomst.

3. Werkgroep Regulatie

De werkgroep Regulatie kreeg de opdracht om het Belgisch Handboek Medische Regulatie opnieuw te evalueren in het licht van de beschikbare middelen binnen de dringende geneeskundige hulpverlening en de definitie van de SLA. 

  • Beoordeling van het niveau van prehospitaalzorg dat vereist is voor elk ernstniveau van de medische regulatie en vastleggen van de termijnen waarbinnen deze moet worden verstrekt; 
  • Definitie van de betreffende vervoerswijze (ziekenwagen, PIT, MUG, enz.);
  • Definitie van de rol van de intermediaire ziekenwagen en het niet-dringend ziekenvervoer om te onderzoeken in hoeverre het patiëntenvervoer een nieuw te definiëren element kan zijn binnen de keten van de niet-planbare zorg.
  • Definitie (en versterking) van de ondersteuning die moet worden geboden aan de 112-operator op het gebied van medische regulatie, gezien de cruciale rol van de 112-noodcentrale bij het beheer van de beschikbare middelen voor dringende hulpverlening in functie van de behoeften en de context. 

4. Werkgroep Financiering

Deze werkgroep kreeg de opdracht om de financiering van de dringende geneeskundige hulpverlening te evalueren. De werkgroep verdeelde zijn werk in drie fasen. 

  • Definitie van de activeringssubsidie: de herziening van de activeringssubsidie moest vóór eind 2023 worden goedgekeurd door de leden van de werkgroep Financiering. Deze eerste stap was nodig om een aanzienlijke verhoging van het budget voor de toelage voor dringende geneeskundige hulpverlening in 2024 te verkrijgen.
  • Evaluatie van het financieringssysteem voor de ziekenwagen- en PIT-permanenties, zoals van kracht tot 2023. Bij deze evaluatie is rekening gehouden met de evolutie van het landschap van de dringende geneeskundige hulpverlening zoals het de komende jaren vorm zal krijgen, en met de impact van de voorstellen van de andere werkgroepen. 
  • Onderzoek naar de financiering van andere elementen van de dringende geneeskundige hulpverlening, zoals noodplanning, oefeningen ter voorbereiding op collectieve noodsituaties, de noodcentrales 112 en de spoedgevallendiensten.

 

[1]Voorheen was de Federale raad voor dringende geneeskundige hulpverlening de Nationale raad voor dringende geneeskundige hulpverlening. De taken van de Nationale Raad werden vastgelegd in het koninklijk besluit van 4 juli 2004. Dit orgaan werd hervormd door het koninklijk besluit van 17 maart 2024 betreffende de Federale Raad voor dringende geneeskundige hulpverlening en de Commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening.

[2]Bron: FOD Volksgezondheid en FOD Binnenlandse Zaken (s.d.) SDS-records, AMBUREG, federale lijst van permanenties, dataset afkomstig van 112-noodcentrales. [Datasets]. Alleen niet-incidentele interventies op afroep zijn geselecteerd, met uitzondering van transporten tussen ziekenhuizen, interventies in het buitenland, geplande en ongeplande collocaties, geannuleerde interventies en testinterventies. Daarnaast werden interventies met ontbrekende of onwaarschijnlijke tijdsintervallen uitgesloten, evenals interventies met ontbrekende coördinaten en waarbij de afgelegde afstand 0 km of abnormaal lang was.