- Gegevens
De federale gezondheidsinspecteur treedt op als lokale vertegenwoordiger van de FOD VVVL voor de materie Dringende Geneeskundige Hulpverlening. Hij is de gesprekspartner van de gouverneur, de burgemeester, de gezondheidswerkers en de burger. De federale inspecteur wordt bijgestaan door een expert incident- en crisismanager (ICM), een psychosociaal manager (PSM) en een team medische directie 112. Dit team bestaat uit een medisch directeur, een adjunct medisch directeur en verpleegkundig regulatoren (zie hoofdstuk ‘Organisatie’). Samen vormen ze een ‘Cluster federale gezondheidsinspectie’. De taken van de clusters zijn de volgende:
- het toezien op de goede organisatie van de ‘Dringende Geneeskundige Hulpverlening’ waarbij een controle wordt uitgevoerd van de kwaliteit van de activiteiten;
- de coördinatie van het medische luik van de nood- en interventieplannen op provinciaal en gemeentelijk niveau;
- de lokale uitvoering van federale rampenplannen (nucleair plan, gezondheidsplan, hittegolfplan, …)
Meer weten over het werk van federale gezondheidsinspecteurs: www.health.belgium.be
- Gegevens
AMBUREG is een verplichte registratie van gegevens over de interventies van alle erkende ziekenwagens in België. In deze registratie worden verscheidene gegevens geregistreerd aangaande elke interventie waarvoor een ziekenwagenequipe van een erkende ziekenwagendienst werd uitgestuurd. Deze registratie is verplicht sinds januari 2019 en wordt geregeld door het Koninklijk Besluit van 14 december 2018.
AMBUREG heeft tot doel de werking van de dringende geneeskundige hulpverlening te verbeteren en bij te dragen tot het beheer van het gezondheidszorgstelsel.
Meer weten over AMBUREG: www.health.belgium.be
- Gegevens
Binnen de wetenschappelijke literatuur over Dringende Geneeskunde werden reeds tal van indicatoren bepaald om de kwaliteit van de dringende hulpverlening te meten. Binnen de NRDGH werd op basis hiervan een Service Level Agreement (SLA) bepaald. Dit is een overeenkomst tussen de federale overheid en de ziekenwagendiensten waarbij prestatie-indicatoren en kwaliteitseisen worden afgesproken. Verschillende aandoeningen vragen immers om een snelle reactie. Om die reden heeft men in de betreffende SLA afgesproken om een tijdspanne van gemiddeld vijftien minuten in 90% van de gevallen tussen een oproep naar het nummer 112 en de aankomst van een ziekenwagenequipe ter plaatse te garanderen voor elke interventie.
De invoering van AMBUREG-registratie maakt het mogelijk om de activiteit en aanrijtijden van ziekenwagens te monitoren waardoor men kan nagaan of de SLA gerespecteerd wordt in België.